Katedra św. Michała Archanioła w Łomży


Katedra św. Michała Archanioła w Łomży to znakomity przykład późnogotyckiej architektury, który datuje swoje powstanie na około rok 1526. Wspaniały kościół, poświęcony św. Michałowi Archaniołowi, pełni nie tylko funkcje sakralne, ale również stanowi istotny ośrodek kultu maryjnego.

Jednym z najbardziej ważnych elementów tego miejsca jest cudowny obraz Matki Bożej Pięknej Miłości, znany również jako Łomżyńska. Obraz ten przyciąga wielu wiernych oraz pielgrzymów, którzy pragną oddać cześć i doświadczyć duchowego wsparcia.

Historia

Historia katedry św. Michała Archanioła w Łomży jest bogata i pełna znaczących wydarzeń. Już około roku 1000 na wzgórzu św. Wawrzyńca w Starej Łomży znajdował się kościół farny, oddalony około 1 km od obecnej katedry. W końcu XIV wieku na Popowej Górze zbudowano świątynię pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny oraz świętych Rozesłańców, do której w 1410 roku przeniesiono parafię.

W wyniku zniszczeń spowodowanych upływem czasu oraz niewłaściwej eksploatacji, kościół ten popadł w ruinę, co skłoniło książąt mazowieckich, Janusza i Stanisława, oraz ich matkę Annę do rozpoczęcia budowy obecnej świątyni. Prace nad kościołem prowadził biskup płocki Andrzej Noskowski, który dokonał konsekracji w 1525 roku. Nowa konsekracja miała miejsce w 1531 roku, kiedy świątynię konsekrował kolejny biskup płocki, Andrzej Krzycki.

W około 1550 roku kościół przeszedł przebudowę na pseudobazylikę, a jego wnętrze zostało przesklepione. Niektórzy badacze sugerują, że prezbiterium może być starsze od reszty budowli oraz że stanowiło kiedyś część zamkowej kaplicy książąt mazowieckich, z której część powstała najprawdopodobniej w pierwszej połowie XV stulecia. Opisując dawną Łomżę, można znaleźć wzmianki o oddzielnej kaplicy zamkowej.

W wyniku zniszczeń podczas potopu szwedzkiego, kościół przeszedł remont w latach 1691–1692, podczas którego jego gotycki wygląd przekształcono na barokowy według planów architekta Józefa Szymona Bellottiego. Zmieniono szczyt zachodni, a także szczyt nad łukiem tęczowym, podnosząc mury prezbiterium oraz obniżając dachy. W 1696 roku ponownie przeprowadzono remont, a w 1752 roku dodano sztukaterie rokokowe nad łukiem tęczowym. Świątynia została ponownie konsekrowana w 1783 roku, ale w 1819 roku zamknięto ją czasowo z powodu złego stanu technicznego. W 1844 roku przeprowadzono kolejną renowację, a w 1886 roku J. Hinz zajął się restauracją jej sklepień i dobudował zakrystię od południa.

Od 1921 roku katedra figuruje w rejestrze zabytków, a 28 października 1925 roku została podniesiona do rangi katedry w związku z utworzeniem diecezji łomżyńskiej. W latach 1932–1934 przeprowadzono przebudowę pod kierunkiem Stefana Cybichowskiego, w czasie której dostawiono piętro do zakrystii południowej oraz drewniane empor w prezbiterium, a także przeniesiono nagrobki z prezbiterium i kaplicy Różańcowej do nawy.

Podczas II wojny światowej budynek częściowo ucierpiał, ale dzięki staraniom biskupa Stanisława K. Łukomskiego nie został wysadzony. W 1944 roku zakrystia doznała zniszczeń w wyniku wybuchu bomby, a w 1947 roku naprawiono dach. W kolejnych latach, od 1953 do 1958 roku, katedra przeszła kolejny proces rewaloryzacji według projektu architekta Władysława Paszkowskiego, co uczyniło ją przykładem tzw. gotyku mazowieckiego.

W dniu 9 lutego 2021 roku, dekret biskupa łomżyńskiego Janusza Stepnowskiego ustanowił kościół katedralny – Sanktuarium Matki Boskiej Łomżyńskiej – Matki Pięknej Miłości w Łomży jednym z dwudziestu kościołów stacyjnych Papieskiego Roku św. Józefa w diecezji łomżyńskiej.

Wnętrze

Katedra św. Michała Archanioła w Łomży to miejsce, które zachwyca swoją architekturą oraz bogactwem wnętrza. W nawie głównej katedry można podziwiać niezwykle eleganckie sklepienia, które przybierają formę gwiaździstą oraz sieciową, podczas gdy w nawach bocznych dominują kryształowe struktury, rzadko spotykane na terenie Mazowsza.

Wewnątrz katedry znajduje się szereg cennych dzieł sztuki gotyckiej, jak również późniejszych. Warto zwrócić szczególną uwagę na poniższe elementy:

  • na pierwszym filarze po prawej stronie umiejscowiony jest późnogotycki nagrobek kanonika Jana Wojsławskiego, który zmarł w 1549 roku, a początkowo znajdował się w posadzce prezbiterium,
  • renesansowy nagrobek Elżbiety i Andrzeja Modliszowskich z 1589 roku, wykonany w warsztacie Santi Gucciego; wcześniej umiejscowiony w kaplicy Modliszowskich/NMP, obecnie w nawie południowej. Powstał z piaskowca pińczowskiego oraz wapienia bolechowickiego. Upamiętnia Andrzeja Dunin-Modliszowskiego, starostę łomżyńskiego, oraz Elżbietę Dembińską z Dembian,
  • nagrobek podwójny Anny i Hieronima Modliszowskich w północnej nawie, z lat 1565-1590; wyobrażenie Anny z Nakwaskich Modliszewskiej to także dzieło Santi Gucciego,
  • epitafium renesansowe Jana Modliszowskiego, fundowane przez ojca, Andrzeja Dunin-Modliszowskiego, upamiętniające ich zmarłe w 1588 roku dziecko. Epitafium ulokowane jest w kaplicy rodowej Modliszewskich (obecnie NMP),
  • nagrobek renesansowy Mikołaja Troszyńskiego, starosty łomżyńskiego, który zmarł w 1575 roku; znany z wykonania przez Girolamo Canavesi, z piaskowca,
  • nagrobek Nikodema Kosakowskiego, starosty łomżyńskiego i ostrowskiego, zmarłego w 1611 roku; odnowiony w 1859 roku przez hr. Stanisława Kosakowskiego, wykonany z marmuru brunatnego.

W kaplicy południowej znajduje się późnorenesansowy ołtarz z cudownym obrazem Matki Boskiej Łomżyńskiej z XVI wieku, który został koronowany 4 czerwca 1991 roku przez Jana Pawła II. Dodatkowo, w południowej nawie można podziwiać duży obraz Matki Boskiej Nieustającej Pomocy, namalowany w 1900 roku przez Wojciecha Gersona.

Warto również wspomnieć, że w przeszłości w katedrze znajdował się marmur z napisem: „Pamiątce dobrej matki z Podkajów Mieczkowskiej zmarłej dnia 17 maja 1797 r. ten kamień grobowy wdzięczny syn Antoni położył”.

Interesującym elementem architektury jest kamień przypominający maskę, umieszczony w zewnętrznym murze wieży katedry, który być może stanowił przedmiot kultu pogańskiego. Tego typu maski można jeszcze spotkać w murach kościoła w Prątnicy koło Lubawy na Mazurach oraz w kolegiacie w Pułtusku.

W trakcie remontu, który rozpoczęto w II połowie 2005 roku, odkryto pod posadzką prezbiterium kryptę grobową. To zdarzenie doprowadziło do przeprowadzenia prac wykopaliskowych pod kierunkiem archeologa i geomorfologa, Macieja Czarneckiego. Ostatecznie, podczas tych prac, odnaleziono aż dziesięć krypty grobowych. Badania architektoniczne krypt były prowadzone przez archeologa, Mariusza Biela. W większości były to krypty jednoosobowe, w których znaleziono dwa zachowane pochówki duchownych, w tym budowniczego katedry z XVI wieku. Ponadto, w wykopach z ziemi odnaleziono wiele innych pochówków, w tym około 70 szkieletów zmarłych, które leżały pod prezbiterium do połowy grudnia 2005 roku.

Katedra w sztuce

Katedra w Łomży pełni ważną rolę jako inspiracja dla licznych artystów. Dzieła sztuki, które powstały dzięki jej urodzie, świadczą o dużym znaczeniu tej świątyni w lokalnej kulturze i sztuce.

Motywy związane z łomżyńską katedrą można zauważyć w różnych formach wyrazu artystycznego, w tym w malarstwie oraz w twórczości kultury popularnej.

Na przykład, w 2004 roku na znaczku pocztowym serii Sanktuaria Maryjne uwieczniony został wizerunek Matki Boskiej Łomżyńskiej.

Kolejnym dowodem uznania dla tego miejsca było wyemitowanie w 2007 roku monety z serii Historyczne Miasta Polski, na której rewersie znalazł się stylizowany wizerunek katedry.

Przypisy

  1. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo podlaskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r. [dostęp 13.10.2010 r.]
  2. Dekret ustanawiający kościoły stacyjne roku św. Józefa w diecezji łomżyńskiej [online] [dostęp 07.03.2021 r.]
  3. a b c d e https://wuw.pl/data/include/cms//Rzezba_nagrobna_na_Mazowszu_Hajduk_Olga_2021.pdf
  4. Katedra Łomżyńska: Przeszłość i współczesność, s. 90–93.
  5. L. Rzeczniowski, Dawna i teraźniejsza Łomża, s. 42–43.
  6. L. Rzeczniowski, Dawna i teraźniejsza Łomża, s. 44.
  7. „Katalog zabytków sztuki w Polsce”, red. J. Łoziński, B. Wolff-Łozińska, Seria Nowa, t. IX, z. 1, Warszawa 1982, s. 18–19; J. Gwardiak, op. cit., s. 30.
  8. Mazowsze z kawałkiem Podlasia – Łomża. [dostęp 16.11.2014 r.]
  9. Katalog zabytków sztuki. Województwo łomżyńskie, red. M. Kałamajska-Saeed, Łomża i okolice, opr. M. Kałamajska-Saeed.
  10. Poczta Polska S.A: Rocznik znaczków niestemplowanych z roku 2004. filatelistyka.poczta-polska.pl. [dostęp 27.12.2010 r.]
  11. a b c d http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/Content/63479/Ochrona_Zabytkow-r1957_T10_N3.pdf

Oceń: Katedra św. Michała Archanioła w Łomży

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:13